De vijfde editie in het centrum van Waalwijk was ook dit jaar een gezellige mix van muziek, dans, theater en cultuur.
Het Halve Zolen Festival 2024 is in zijn algemeenheid prima verlopen. Er is een prachtig en divers programma gerealiseerd, dat – opnieuw – de verwachtingen van het publiek heeft overtroffen
o De Stadstuin, het Schoenenkwartier, Huis van Waalwijk, Raadhuisplein en de Stationsstraat vormden dit jaar het gebied van het Festival met daarin 10 podia. Opnieuw was het ‘Koopzondag’ in Waalwijk, waardoor het festivalpubliek en de koopjesjagers zich mengden en de opzet ‘verrassende ontmoetingen’ zeker werd waargemaakt.
o Alle optredens en activiteiten zijn doorgegaan en daarvoor bestond veelal redelijk tot vaak zeer grote belangstelling. De EHBO heeft een rustige festivaldag gehad.
o De ruim 50 acts/optredens/activiteiten zijn goed verlopen, mede dankzij de inzet van Fabulous Rental. Vrijwel louter positieve reacties vanuit de deelnemers en bezoekers. Men vond het festival goed, gevarieerd en duidelijk georganiseerd.
o De realisatie van de editie 2024 was weer in handen van een heel klein Kernteam, dat bergen werk heeft verzet. De lijntjes waren kort en efficiënt.
o De Langstraatse Dialectrevue op zaterdagavond vormde een nieuw element van het festival. De aanvang van de voorstelling moest een uur worden uitgesteld vanwege de weergoden. Helaas was de publieke belangstelling wat minder dan verwacht.
o De plaatsing van het extra podium op het Raadhuisplein – Ban Topa Party – in het kader van het Slavernijverleden, was een goede toevoeging aan het festival. Mooi dat dit door extra inspanningen van het Kunstencentrum Waalwijk en de Gemeente kon worden gerealiseerd.
o Stichting Halve Zolen Festival had mede tot doelstelling om het Schoenenkwartier meer bekendheid te geven. Daarvoor had zij de toegangsprijs afgekocht, zodat de bezoekers gratis het museum konden bezoeken. Er zijn 1.300 bezoekers geweest die van dit aanbod gebruik hebben gemaakt.
o Het thema ‘Catwolk’ was als thema verbindend en duidelijk; lastiger was het om het thema ‘Inclusie’ in te vullen. In de programmering is hier volop rekening mee gehouden en de deelnemers zorgende weliswaar voor een inclusieve omgeving, maar het programma was vooral consumptief, waardoor ‘het gesprek’ minder tot haar recht kwam.
o Het festival kende aanmerkelijk meer bezoekers dan in 2023. De doelstelling van 8.000 bezoekers is ruim gehaald. Het festival is een begrip geworden in De Langstraat en de goede pr was er medeverantwoordelijk voor dat - ondanks een enorm aanbod van activiteiten in de nabije omgeving - het publiek toch haar weg heeft gevonden naar het festival.